Week 1 - Induction Week

14 september 2018 - Dublin, Ierland

Hoi!

Deze week was mijn allereerste week in Ierland. Spannend!

Zaterdag ben ik vertrokken naar Ierland. Vanaf Schiphol vloog ik naar Dublin Airport. Mijn allereerste vlucht helemaal alleen! Na een vlucht van 1h40, kwam ik aan in Dublin. Daar heb ik de bus gepakt naar het centrum. Vanaf het centrum moest ik nog 20 minuten met twee koffers (dat doen we dus niet meer de volgende keer), naar mijn nieuwe woonplek sjouwen. Ik woon aankomende drie weken vlak naast het Guiness Storehouse (aan Guiness proeven ben ik nog niet toegekomen). Aangekomen in het appartement bleek nog niemand van de andere 5 potentiële huisgenoten er te zijn. De pub waar ik boven woon, is wel vrij goed te horen in de slaapkamer. Goed rondgekeken in het appartement, boodschappen gedaan en mezelf geïnstalleerd. Een drukke dag!

Zondag heb ik Dublin te voet verkend. In 7 uur heb ik bijna alle hoogtepunten van Dublin (in elk geval aan de buitenkant gezien). Heel bijzonder om zo in mijn eentje door mijn nieuwe woonplek te struinen! Ik heb o.a. mijn nieuwe universiteit, Temple Bar, Dublin Castle en het Trinity College gezien. Sommige van de foto's die ik heb gemaakt zal ik online zetten!

Maandag was de eerste dag van de introductie week. Heel spannend, vandaag ontmoet ik mijn mede-Erasmus studenten! Vandaag was vooral een informatieve dag. Ik krijg informatie over de universiteit, hoe dingen werken en wat voor sociale clubs en sportverenigingen er zijn (daar wil ik graag bij!). Verder krijg ik mijn eigen studentenkaart van de uni, nu hoor ik er echt officieel bij:) Verder ontmoet ik een boel internationale mensen, waarbij het me opvalt dat er veel Duitsers en Fransen zijn! Een leuke dag, vol met indrukken en nieuwe mensen, het is een goede start van een hopelijk leuke periode!

Dinsdag stond er weinig op de planning. Er was alleen een bustour door Dublin gepland, een echte toeristische activiteit! We gingen in een dubbeldekkerbus door Dublin. Er was ook een tourguide mee die van alles over Dublin en zijn geschiedenis vertelde, maar de speakers bovenin werkten niet, dus werd er vooral gekletst tijdens deze bustour:) Na de bustour ben ik met een klein groepje nog spontaan een late lunch gaan doen in een Amerikaanse stijl aandoend restaurant. Daarna mocht ik weer beginnen aan de halfuur durende wandeling terug naar huis!

Woensdag kreeg ik 's ochtends een rondleiding over de campus waar ik aankomend semester les heb, Cathal Bruga (DIT heeft 6 campussen verspreid door de stad, waarvan ik er 5 heb gezien deze week). Cathal Bruga was een minister van Defensie, die in de strijd op een hachelijke manier gestorven is. De mevrouw die ons gidste door het gebouw was Spaans en sprak erg snel met een flink accent, wat grappige situaties opleverde. Het campusgebouw zelf is erg oud, en de binnenkant doet een beetje denken aan een middelbare school. Het hoogtepunt was de shop waar de culinary arts students hun baksels verkopen, lekker! Daarna heb ik samen met mijn mede-studenten een koffiepauze gehad. Daarna heb ik O'Connell street verkend, de drukste straat van Dublin. 's Middags heb ik Gaelic Football uitgeprobeerd, de nationale sport van Ierland. Het is een soort mix van voetbal, volleybal en handbal. Google het eens, het is erg bijzonder!

Donderdag begon met een Iers ontbijt op de mooiste campus van DIT, Grangegorman. Een Iers ontbijt is net als een Engels ontbijt, niet direct aan te raden (volgens mij dan), erg zwaar en veel vlees en aardappel. Na het ontbijt kregen we college over de Ierse cultuur en leerde we wat echte Ierse 'slang'. Bijvoorbeeld: What's the craic? betekent What;s up?. Daarna heb ik eindelijk voor het eerst mijn rooster gezien! Dat is bijna helemaal juist, alleen één uur in de week heb ik twee vakken die overlappen. Als afsluiter van de dag heb ik samen met mijn mede Cathal Bruga-Internationalen mijn Erasmus Coördinator ontmoet, die ons nog wat laatste tips gaf.

Vrijdag was de laatste dag van de introductieweek. Vandaag ben ik begonnen met twee praatjes over Gezondheid en Veiligheid op de universiteit en in de stad, waarbij ook een politieman even kwam spreken. Politiemannen zijn hier altijd ongewapend! Daarna kwam een heel leuk onderdeel van de introductieweek: de trip to Malahide Castle & Howth. Malahide Castle is een kasteel ten noorden van Dublin, dat daar al sinds 1100 staat. Howth is een kustplaatsje, waar je prachtige kliffen hebt en stranden met zeehonden! (De kliffen heb ik niet veel van kunnen zien, dus die gaan we nog bewandelen!). Deze trip was een goede afsluiting van een lange en drukke week!

Ik heb deze week zoveel gezien, zoveel mensen ontmoet en zoveel indrukken gehad! Het was super, maar ook vermoeiend. Tijd om in het weekend een beetje bij te komen!